Uthyrning av ert fritidsboende

Tack för gott samarebte!

Vi på Åre Travel har uppdaterat våra avtal med små ändringar och erbjuder dig som redan har ett avtal med oss som följer reglerna för ”uthyrning i annans namn” att fortsätta med den typ av avtal. Nya kontrakt som skrivs efter 15 maj 2021 kommer att följa reglerna för uthyrning  ”i eget namn” där vi är avtalspart med gäst.

    Förmedling i annans namn – i korta drag

    Du som uthyrarare/ ägare anlitar Åre Travel som förmedlare för att anskaffa gäster och hantera kundbetalning. På faktura och i bekräftelse framgår för gäst att de hyr ditt privatägda boende. Som ersättning får Åre Travel en förmedlingsprovision. Gästservice, avsyn och städ tillhandahålles av externt servicebolag, anlistas Mood Managers har ni mycket fördelaktiga villkor (länk med prislista). 

    Logihyran går via ert klientmedelskonto hos Åre Travel och vid avräkning får du en faktura för förmedlingsprovision ihop med utbetalning. Servicebolaget fakturerar för sina kostnader.

    UTRÄKNING

    Bruttohyra= det gäst betalat för logi (utan moms)
    – avdrag till ev. extern kanal
    – avdrag för kortinlösen 2% av hyresbeloppet i schablonkostnad
    = Provisionsgrundande Nettohyra
    – avdrag för Förmedlingsprovision 30% av nettohyra + moms
    = Utbetalning till Uthyrare
    -kostander från servicebolag

    Uthyrarens uppgifter

    Åre Travel Designer AB
    Stationsvägen 18
    837 52 Åre
    Organisationsnummer: 559154-4068
    Mail: booking@aretravel.se
    Telefon: 064788480

    ”Avtal” Betyder det här avtalet
    ”Objekt” Betyder lägenhet eller stuga alt. fastighet med lägenheter
    ”Förmedlare”Betyder Åre Travel Designer AB 559154-4068
    ”Uthyrare” Betyder den som äger eller besitter objektet
    ”Gäst” Betyder den Gäst som korttidshyr Objektet

     

     

    Förmedlingsavtal i annans namn

    Vem ansvarar för vad
    Förmedlaren anlitas av uthyraren för att anskaffa korttidsboende gäster till uthyrarens objekt. Uthyraren är ansvarig hyresvärd gentemot gäst och ska tillhandahålla Objektet i utlovat skick, vid rätt tidpunkt, för avtalad ersättning och avtalad period, och detta framgår i bekräftelse och på gästfaktura att uthyraren är privatperson. Uthyraren bestämmer när och hur ofta objektet skall hyras ut och bestämmer ev. lägsta pris. Förmedlaren tar inte över uthyrarens ansvar för objektet ej heller ansvar för gäster i och med detta avtal.

    Förmedlarens uppdrag
    Förmedlaren tar betalt av gäst åt uthyraren och hyran går via uthyrarens klientmedelskonto (balanskonto) för att utbetalas i utgången av varje kvartal. Förmedlaren upptar således inte logiförsäljning i sin resultaträkning för uthyrarens försäljning och redovisar inte för moms. 
    Förmedlarens uppdrag är att göra det som är nödvändigt för att gästen och uthyraren skall kunna sluta avtal. Konversation som möjliggör uthyrning sker via förmedlarens system och med hjälp av olika standardiserade mallar.

    Försäljning sker via direktförsäljning, annonsering på förmedlarens webbplats och i olika kanaler anslutna till förmedlaren.

    Förmedlaren tillhandahåller verktyg för att skapa objektbeskrivning i text och bild och uppdaterar dessa annonser på hemsida och i olika kanaler. Förmedlaren medverkar på olika marknads- och försäljningsaktiviteter, tillhandahåller bokningssystem för prissättning / Yield Management och uppdatering av säsongsanpassade restriktioner. Förmedlaren bevakar uthyrarens intressen via medverkan i Åre Destination och dess grupp för boendeanläggningar, ex. chans att påverka de aktörer som står bakom arrangemang som lockar unga festande gäster och påverka olika transportföretag som flyg, tåg, taxi och buss etc. Förmedlaren sköter fakturering, kundreskontra, betalningsbevakning och hyresavräkning samt håller kontakt med uthyrare.

    Förmedlarens ersättning
    För detta arbete erhåller Förmedlaren en ersättning i form av förmedlingsprovision om 30 % + moms av samtliga uppburna nettohyror, dvs. av gäst faktiskt betald hyra minus försäljningskostnader som kortinlösen, och ev. avgift till extern kanal. I utbetalningen till uthyraren framgår bruttohyran. Uthyraren får inte någon ersättning för de perioder förmedlaren inte lyckats anskaffa gäster till objektet. Förmedlaren förbehålls rätten att under avtalsperioden justera avtalad provision för den händelse särskilda skatter eller avgifter utöver de som råder vid avtalets upprättande skulle komma att påföras.

    UTRÄKNING

    Bruttohyra= det gäst betalat för logi (utan moms)
    – avdrag till ev. extern kanal
    – avdrag för kortinlösen 2% av hyresbeloppet i schablonkostnad
    = Provisionsgrundande nettohyra
    – avdrag för förmedlingsprovision 30% av nettohyra + moms
    = Utbetalning till uthyrare
    -kostander från servicebolag

    Gästservice
    För gästrelaterad service som möjliggör uthyrningen så som som avsyn, storstäd, avresestäd, jourberedskap etc. är det fritt för uthyraren att välja servicebolag men har automatiskt fördelaktigt avtal med Mood Managers. 

     

    Bostadsrättsförening
    Om objektet ligger i en bostadsrättsförening är uthyraren ansvarig för att följa de bestämmelser som är uppsatta om uthyrning i stadgar. Sker förändringar i BRF:s regelverk som påverkar uthyrningen efter tecknat avtal, kan ett nytt avtal behöva tecknas. Redan lagda bokningar ligger då kvar enligt tidigare avtal, alt. reallokeras gäst till annat boende i förmedlarens register och mellanskillnad bekostas av uthyraren.

    Avtalstid och eget nyttjande
    Avtalet gäller under ett år från undertecknande och löper med tolv månaders förlängning, om inget annat avtalats. Objektet är bokningsbart löpande 1 år i förväg. Uthyraren har rätt att spärra objektets tillgänglighet obegränsat för eget nyttjande, såvida boendet är ledigt. Minst två av högsäsongsveckorna Nyår, v.8, v.9 och påsklov och minst 10 veckor skall vara tillgängliga varje år för uthyrning för att förmedlaren skall ingå avtal. Uppsägningstiden är två månader. Befintliga bokningar efter avtalsperiodens slut ligger kvar och hanteras på samma villkor som under avtalsperioden. Uthyraren får inte hyra ut objektet via tredje part under avtalsperioden. Skulle avtalet sägas upp från endera parternas sida försöker förmedlaren att omboka de gäster som har framtida bokningar, men om det inte är möjligt kvarstår redan gjorda bokningar.

    Kompensation till gäst
    Om gäst kräver nedsättning till följd av fel eller brist i objektet, försumlighet från uthyrarens sida eller störande gäster som hyr ut via andra bolag än via förmedlaren, kan uthyraren behöva ersätta gäst vilket hanteras av förmedlaren. För fel som påtalas uthyraren men inte avhjälps, äger förmedlaren rätt att omboka gäst till annat objekt, reducera hyresintäkten alternativt säga upp förmedlingsavtalet med omedelbar verkan.

    Försäkring, skada, stöld
    Gäst mottager vid bokning förmedlarens standardiserade bokningsvillkor och mallar som hjälper att upprätthålla ordning och reda, men ingen garanti kan ges av förmedlaren att gäst sköter sig. Vid städning mellan gäst skall avsyn ske för att om möjligt upptäcka uppkommen skada, men det är ändå ofta svårt att veta vilken gäst som är ansvarig. Skada som kan påvisas är orsakad av gäst bekostas om möjligt av gästen och justering ombesörjs om möjligt av förmedlaren.

    Förmedlaren innehar ansvarsförsäkring som gäller för skada åsamkad av egen personal eller om förmedlaren ansetts vara vårdslös. 

    Uthyraren rekommenderas ha objektet väl försäkrat enligt god standard med sedvanliga villkor, vilket också innebär att försäkringen ska gälla för uthyrning. Förmedlaren tar inte ansvar för eller innehar någon försäkring som täcker för stöld eller annan skada på uthyrningsobjekt som åsamkats av boende gäst. För skador följer ansvarsfördelningen försäkringsbolagens bedömning av skadan.

    Normalt nyttjande av Objektet för korttidsuthyrning medför förslitning som står i relation till beläggning i form av fläckar, repor, hack, märken, trasigt porslin osv. Användande av elektrisk apparatur eller VVS- installationer kan medföra att de går sönder. Detta rekommenderar förmedlaren att det inte kan belasta gäst såvida den inte varit vårdslös. Uthyraren är ansvarig för att åtgärda fel som räknas som normalt slitage, enligt eget önskemål. 

    Uthyraren bekostar och ansvarar för att brandskyddsutrustning uppfyller kraven enligt lag om skydd mot olyckor. LOU 2003:778. Grundkraven är följande: Brandskyddsinformation väl synlig i anslutning till ytterdörr. En brandvarnare per 60 m2 lgh yta/ våning. En brandsläckare rekommenderas (9 kg skum eller 6 kg pulver).

    Överlåtelse av avtal
    Tillträdande ägare ska förbinda sig att följa avtalet under innevarande period. Vid överlåtelse objektet ska förmedlaren snarast noteras skriftligen och förbehåll enligt ovan göras för detta avtalsvillkor. För det fall förbehåll för detta avtal inte görs ska uthyraren utge full ersättning till förmedlaren för eventuella merkostnader, uteblivna intäkter och ersättning-skadestånd som måste utges till inbokade gäster till följd av att denne inte kan nyttja bokad vecka.

    Force Majeure
    Part är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra förpliktelser enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i omständighet som ligger utanför parts kontroll och som förhindrar fullgörandet därav. Så snart hindret upphör ska förpliktelsen fullgöras på avtalat sätt. Såsom befriande omständighet ska anses krig, krigshandling, myndighetsåtgärd, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknad, naturkatastrofer, avbrott i vatten- och eltillförsel och därmed jämställda omständigheter. Part som önskar befrielse enligt första stycket ovan ska utan dröjsmål meddela den andra parten därom.

    Undertecknade 
    Ansvarig uthyrare är den som elektroniskt undertecknar detta avtal och avtalet är bindande från den dag då det signeras av alla parter.

    FAQ frågor från Uthyrare/ Ägare

    KOSTNAD FÖR STÄD

    ”Jag tycker det är konstigt att kostnaden för städning inte läggs på kunden”

    Det blir exakt samma ekvation om kostnaden för städning dras av från logipriset dvs. ingår i gästens bokning eller om den debiteras senare, antingen till uthyraren (vid uthyrning i annans namn) eller till förmedlingsbolaget (vid uthyrning i eget namn). När städ inte ingår, är gäst generellt mer aktsam om boendet och gör fint efter sig vilket minskar slitage.

    SKADA

    ”Varför kan inte förmedlaren ansvara för skador som orsakas av gäster?”

    Angående ansvarsfrågan så sker avsynsstäd mellan varje gäst. Det är i detta avsynsstäd som (förhoppningsvis) en skada upptäcks, och kan knytas till en särskild gäst varpå gästservice hanterar att debitera gäst för skada.Vet man inte vem som orsakat skada är det svårare, eller om skadan är omfattande. Om en större skada sker, ex. att en gäst orsakar en översvämning i en bostadsrätt, kopplas ägarens, bostadsrättsförsäkringens och gästens försäkring in. Förmedlarens försäkring är i det fallet helt bortkopplat. Försäkringsbolagen gör upp om vilket bolag som bekostar vad, och vem som bär ansvaret. Det finns inget försäkringsbolag som medger att förmedlaren tar över ansvaret för en skada som sker i någon annans privatägda bostad som hyrs på kort tid eller för inventarier som är inköpta av annan och/eller för en skada som orsakats av annan. Skada kan endast täckas om förmedlaren bedöms varit vårdslös och vållat skada, skulle kunna vara att vi medvetet hyrt ut ert boende till minderåriga utan ert tillstånd.

    Vi håller på att teckna ett gruppavtal med https://www.omocom.insurance/utrymmen där man som Uthyrare kan teckna den typ av försäkring som är skräddarsydd för skador vid uthyrning.

    SKATTEFRÅGOR

    ”Skickar ni våra uppgifter till Skatteverket och kan ni hjälpa oss att förklara vad som skall beskattas?”

    Vi skickar inga uppgifter till Skattemyndigheten med automatik, det görs endast på begäran. Du som hyr ut ditt boende via Åre Travel beskattar din uthyrning enligt skattemyndigheternas  regler, sök på korttidsuthyrning på skatteverket.se  Om du som uthyrare ska redovisa utgående moms vid din uthyrning till Åre Travel eller ej beror på om du anses bedriva momspliktig ”rumsuthyrning i hotellrörelse eller liknande verksamhet”. Bedömningen av om en enskild person/företag bedriver momspliktig verksamhet måste göras utifrån förutsättningarna i varje enskilt fall. Åre Travel kan tyvärr inte hjälpa till med denna bedömning utan hänvisar till Skatteverket eller till privata skattekonsulter.

    Har du en fråga om uthyrning är du välkommen att ställa den på malin@aretravel.se